2014. július 14., hétfő

Mire használjuk a napraforgó csírát?




Napraforgó csíra

                                                                             

  
Gondolta volna, hogy a napraforgó csíra remek húspótló lehet? Mindaz a tápanyag megtalálható ugyanis benne, ami a magjában, csak a csírázást követően a magra jellemző zsírok esszenciális zsírsavakká és szénhidrátokká, a fehérje tartalom pedig esszenciális aminosavakká és cukorrá alakul. Úgy is mondhatjuk, a napraforgó csíra könnyen emészthető “bébi-táppá” alakul.

Mire használjuk a napraforgó csírát?

Enyhén sós ízű zöldje salátának kiváló. Fogyaszthatjuk vegyes zöldsalátákban, szendvicsben, levesben. Leve zöldség italok, répalé fontos kiegészítője. Tehetjük kenyérre, joghurtba, vagy müzli mellé.

Hogyan készítsünk napraforgómag csírát?

Vásároljunk emberi fogyasztásra alkalmas natúr napraforgó magot, és éjszakára áztassuk vízbe őket. A leázott külső héjat a vízzel együtt öntsük le. A magot csíráztathatjuk tálcán, fedőben, tányéron, használjunk gézlapot, papírvattát.
Két nap csíráztatás után, amikor a gyököcskék már kiemelkednek, ültessük el. Tálcán egyengessünk el kertészeti tőzeg-kerti föld keverékét, amelyhez icipici mészkőport adunk, hogy a talaj ásványi anyag tartalmát növeljük. Szórjuk a felszínre a magvakat, gyengéden öntözzük bel, majd egy hasonló méretű tálcával takarjuk. Két nap elteltével takarjuk ki, állítsuk napra, öntözzük naponta, és a teljes procedúra kezdetétől számított nyolc nap elteltével vágjuk le a zöldet.
Ekkor a növénynek két levele van, de valódi levelei még nem fejlődtek. Vigyázzunk, hogy a növény ne fejlesszen újabb leveleket, mert azok íze már keserű.
                                                                                      

Zöldsaláta mix napraforgó csírával

1 bögre napraforgó zöld, 2 bögre csíkokra vágott spenót, fél fej apróra vágott lila-hagyma, egy bögre szeletelt, nyers gomba, 1 bögre pirított szemlekocka. A hozzávalókat keverjük össze, és ízesítsük citromlével.

Mire jó a napraforgó csíra?

  • Magas foszfor és kalcium tartalma fontos a csontoknak, fogaknak, kell a zsírok és szénhidrátok emésztéséhez, szövet- és izomtónushoz, idegrendszerhez,
  • vastartalma a vörösvértestképzéshez, réztartalma a vas felhasználásához szükséges,
  • jódot tartalmaz, amely a pajzsmirigy-hormon alkotórésze, valamint elengedhetetlen az idegsejtek működéséhez,
  • magnéziumot tartalmaz az izom- agy-, tüdőszövetek működéséhez,
  • fehérjetartalma 30%,
  • kiváló niacin (bőrvitamin) forrás,
  • gyógyhatású tüdőbetegségek, torokkaparás, köhögés, hörghurut, veseproblémáknál, és lázcsillapító hatású,
  • magas rosttartalma az egészséges bélflórát táplálja, segíti a bélperisztaltikát,
  • klorofilltartalma segíti a vér oxigénszállítását a sejtekhez,
  • tisztít, méregtelenít, vízhajtó hatása van,
  • jótékony hatással van a cukorbetegségre

Köztudott, hogy a csírák még a magnál is több tápanyagot tartalmaznak. Ilyenkor megnő vitamin, enzim- és ásványi anyag tartalmuk. A napraforgócsíra is ilyen.
Fontos, hogy otthon nyers napraforgót csíráztassunk, ne pirítottat. Boltokban lévő bio változatot részesítsd előnyben. Boltokban lehet kapni héjas változatot is, ezt is nyugodtan csíráztathatod, kb. egy éjszakás áztatás után. Előtte jól öblítsd le folyó vízben, hogy a mikroorganizmusoktól megszabadulj, majd áztasd, utána pedig tedd csíráztató tálba, és naponta kétszer öblítsd le.

Számos érv szól amellett, hogy beiktasd a napraforgócsírát (úgy, mint a többi csírát is) a hétköznapjaidba.
Rengeteg vitamint (A, B, C, D, E) és ásványi anyagot (foszfor, kalcium, vas, fluor, cink, kálium, jód, magnézium, mangán, réz) tartalmaz.
- Az összes aminosavat tartalmazza (fehérje tartalma 30%)
- Tisztító, méregtelenítő, vízhajtó, újraépítő hatása van.
- Magas a rost tartalma, mely segíti a bélmozgást, könnyíti a bél perisztaltikus mozgását.
- Foszfor és kalcium tartalma szükséges az ép fogakhoz, csondokhoz, a zsírok, szénhidrátok emésztéséhez, a szövet, és izomtónushoz.
- Vastartalma segít a vörösvértest képzésében, a réz pedig a vas ásványi anyag felhasználásához szükséges.
- Magas klorofill tartalma van, mely segíti a vér oxigénszállítását a sejtekhez.
- A jód a pajzsmirigyhormon alkotórésze, valamint elengedhetetlen az idegsejtek működéséhez. A magnézium segíti az izom-, agy- és a tüdőszövetek munkáját.
Hogyan fogyaszd a napraforgó csírát?
Fogyaszthatod önmagában is, nagyon finom, valamint müzlikbe keverve, bármilyen kencével megkent kenyérre, salátákba, levesekbe, pástétomként, vagy kereshetsz hozzá nyugodtan bármilyen hozzá való ételt.
A napraforgó csíra kapszulában is kapható, de a friss, élő változatnak természetesen nincsen párja.

Forrás:Internet
Szerkesztette:Ágota

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése