2012. július 29., vasárnap

Tudjunk meg többet a görögdinnyéről....



A görögdinnye

Van, aki azért szereti, mert kalóriaszegény, mégis laktat. Van, aki azért, mert egyszerre űzi el az éhséget és oltja a szomjat. Mások az ízéért és az egyediségéért kedvelik. A végeredmény végül is mindig ugyanaz: dinnyét enni érdemes!
A görögdinnye szezonja hagyományosan július elejétől szeptember elejéig tart, de ma már a későn érő típusoknak köszönhetően az ősz első hónapjában is élvezheted az ízét. Kiváló hűsítő a meleg nyári napokon, és még finom is. Ha nem elég édes a vásárolt gyümölcs, készíthetsz belőle salátát zöldségekkel vegyítve, a héját pedig befőttnek is elteheted.

 

A görögdinnye kitűnő vízhajtó, vesetisztító és salaktalanító. Mivel 90%-ban vízből áll, jól átmossa és méregteleníti a szervezetet, a vért és a beleket is kitisztítja. Fogyasztása hasznos, ha betegségből lábadozol, mert pótolja vizet, és elősegíti a gyógyulást a szervezet kitakarításával.Egy napra is érdemes dinnyekúrát tartani, de a három nap számít ideálisnak. A diéta ideje alatt a dinnyét kiegészítheted sovány tejtermékekkel, zöldségekkel és teljes kiőrlésű kenyérrel. Ha nehezen emészthető ételt ettél, fogyassz utána egy kis görögdinnyét. Először nagyon telítettnek érzed majd magad a magas víztartalom miatt, de ez nem tart sokáig. A víz gyorsan áthalad a gyomrodon, és megkönnyebbülsz. Az emésztés ezután következő folyamatait is segíti, például a belek tisztításával.
Ahogy a paradicsomban, a görögdinnyében is megtalálható a likopin, amely betegségmegelőző szerepet tölt be számos daganatos megbetegedéssel szemben. Továbbá enyhíti a légúti panaszokat, lázcsillapító hatású, segít az emésztési zavarok leküzdésében, és csökkenti az ízületi gyulladások előfordulását is.

A népi gyógyászatban a szárított görögdinnye magból főzetet készítettek, és ezzel kúrálták a vesebajt és a cukorbajt is.



A dinnyében található vitaminok és ásványi anyagok a haj és bőr szépségét is megőrzik, valamint jót tesznek az idegrendszer és az agy működésének is. A kutatók szerint rendszeres fogyasztása felér egy fiatalító kúrával. Likopintartalma a rákos sejtek kialakulását segít megelőzni, de ez az antioxidáns az UV-sugarak bőrre gyakorolt káros hatását is gátolja.

Miért jó?

A görögdinnye több mint 90%-a egyszerűen víz, ezért telít, s bár édes, viszonylag kalóriaszegény. 100 g görögdinnye energiatartalma átlagosan 29 kcal, tulajdonképpen csekély mennyiség. Fehérje- (0,5 g) és zsírtartalma (0,2 g) is minimális. 6,5-8,5 g szénhidrátja sem túl sok, nagyrészt gyorsan felszívódó cukrokból áll, ezért viszonylag gyorsan megemeli a vércukor-szintet. Emellett növényi rostokat is tartalmaz.

Vitamintartalma hasonló a fán termő, lédús gyümölcsökhöz. A-vitamin, 0,04 mg B1-, 0,02 mg B2-vitamin, valamint 7 mg C-vitamin rejtőzik benne. Gyümölcshúsának pirosas színét nagyrészt színes antioxidánsainak köszönheti, emiatt még rákellenes hatást is tulajdonítanak neki. Nyomokban tartalmaz karotint és valamennyi likopint.
100 g gyümölccsel 0,8 mg-1 mg vasat, káliumot, kalciumot, magnéziumot, kimutatható mennyiségű cinket és szelént is megeszünk. Fogyasztása jól oltja a szomjat a nyári melegben, mert a levében oldott sók pótolják az izzadtsággal elvesztett mennyiséget. Víztartalma és teltségérzetet okozó volta miatt akár fogyókúrás ételnek is beválik, bár némelyeket puffaszt. Méregtelenítő kúrákhoz és a vese és hólyag átmosásához is kiváló.

Magját ne dobjuk ki, mert vese- és cukorbajra javasolt főzetet készíthetünk belőle. Ehhez mindössze 2 evőkanálnyi mag kell, amit nagyjából egy bögrényi vízben 15 percig forralunk.
Gyümölcssaláták és bólék tálalásához a héj cikk-cakkos szélűre vágva gyönyörű tálként szolgálhat. A héjába speciális hámozó eszközzel művészi mintákat varázsolhatunk.
                                               
Érdekességek

A görögdinnyét az ókori népek lázcsillapításra és a szoptató anyukák tejtermelésének növelésére használták. Hamar felismerték, hogy a piros, lédús gyümölcs kiváló vízhajtó hatással rendelkezik, és segíti az emésztést. A gyümölcsöt lábadozóknak is ajánlják, mivel megtisztítja a vért, így segít felépülni a betegségekből. De a felső légzőszervi panaszok kezelésében is hatásos, gyógyítja a gyulladásokat.

Egyiptomi emlékek szerint már 4000 éve is élvezték leves termését. Melegigényes, fagyérzékeny növény. Gyökerei rendkívül hosszúra, akár 1-3 méteresre is megnőnek, hogy megtalálják a vizet. Magjai 6-8 évig is megtartják csírázóképességüket. Termesztése sok tapasztalatot és odafigyelést, rendszeres kapálást és gyomlálást igényel.
Japán kertészek kicsivel az ezredforduló után feltalálták a könnyebben tárolható kocka alakú görögdinnyét. Az ilyen dinnyéből rakott halmok nem gurulnak szét. Termesztéskor a kicsi dinnyéket speciális, vízzel töltött üvegdobozokban növesztik. A másik termesztési újítás a magnélküli dinnye, ami már szintén megjelent a piacokon.

Forrás:Internet
Szerkeztette: Szőkéné Ágota                                            

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése