2012. június 2., szombat

Frissítő nyári gyümölcsök

Frissítő nyári gyümölcsök Nógrádi Katalin

Forrás: Origo 
Néhány nyári idénygyümölcs táplálkozás-élettani hatása
Ribizli: nagy a C-vitamin tartalma (a legtöbb a feketeribizliben fordul elő), emellett magas az élelmi rost és a szerves sav tartalma. Szénhidráttartalma alacsony. Szerepet játszik a meghűléses betegségek megelőzésében.

Málna: ízletes, finom aromájú gyümölcs. Említésre méltó a C-vitamin-, a biotin- (H-vitamin) és a diétás rost tartalma. Alacsony szénhidráttartalmú, így a cukorbetegek és a fogyókúrázók is nyugodtan fogyaszthatják. Segíti a haj regenerálódását, növeli a bőr puhaságát, ínysorvadásban pedig csökkenti a fogínyvérzést.

Földieper:
üdítő, frissítő gyümölcs, jellegzetes ízzel és zamattal, emellett jelentős C-vitamin forrás. A benne lévő cserzőanyagok gyulladásgátló, baktériumölő hatásúak. Tisztítja a bélrendszert, javítja az emésztést és fokozza az anyagcserét. Erősíti az immunrendszert, a csontokat, a hajat és a bőrt. Cukorbetegeknek, fogyókúrázóknak, betegségből lábadozóknak, máj-, vese-, és húgyhólyaggyulladásban szenvedőknek különösen javasolható a megfelelő étrend összeállításához. Allergiára hajlamos gyermekeknél és felnőtteknél túlérzékenységi reakciót válthat ki.


Sárgabarack: értékes vitamin és ásványianyag-forrás. Béta-karotin tartalma nélkülözhetetlen a szem ideális működéséhez (a béta-karotin a szervezetben alakul át A-vitaminná), ezen kívül erősíti a hajat és a körmöket. A benne lévő antioxidáns hatású vegyületek (például a flavonoidok és a likopin) közömbösítik a szervezetben felszabaduló káros szabadgyököket, emellett szerepet játszanak a rákos daganatok kialakulásának megelőzésében is.

Őszibarack: üdítő, szomjoltó hatású, nagy víztartalmú gyümölcs, amivel hozzájárulhat a szervezet folyadékháztartásának egyensúlyban tartásához. Kellemes aromáját almasav, citromsav és magas illóolaj-tartalma biztosítja. Élelmi rosttartalma jó hatású a székrekedés és a bélfal túlzott kitüremkedéseinek megelőzésében. A sárgahúsú fajtában több a karotin, ami a szervezetben A-vitaminná átalakulva anitoxidáns, vagyis daganatmegelőző hatású.


Meggy:
magas víz és pektintartalmú gyümölcs. Kellemes íze a benne lévő szerves savaknak köszönhető (citromsav, almasav). Értékes vitaminjai és ásványi anyagai mellett a meggyben is megtalálható az anticián nevű anyag, mely a cseresznyénél felsorolt előnyös hatásokkal bír.

Cseresznye:
lédús, kitűnő aromájú, értékes tápanyagokat tartalmazó gyümölcs. Szénhidráttartalma nagy, cukor hozzáadása nélkül is fogyasztható. Anticián nevű növényi festékanyaga segíti a kötőszövet újraképződését, szépíti a külső bőrfelületet, csökkenti a fogínysorvadást és szabályozza a bélműködést (megelőzheti a székrekedés kialakulását).


Alma: szinte a legszélesebb körben felhasználható gyümölcs. Értékes tápanyagai mellett magas élelmi rosttartalmának köszönhető, hogy a hasmenés és a székrekedés is hatékonyan kezelhető vele.

Áfonya:
a hazánkban honos vad fajok - vörös- és feketeáfonya - termését gyűjtik; vízoldékony vitaminjai mellett szerves savakat, cukrot, cseranyagot, antocianinokat (növényi festékanyagok) és pektint is tartalmaz. Gyógynövényként bélhurut ellen használják. Egyik legismertebb elkészítési módja a dzsem, mely vadhúsok mellé tálalható.

Egres: magas a savtartalma, ezért nyersen, csak teljesen érett állapotban ajánlott fogyasztani. C-vitaminban és élelmi rostban gazdag. Kedvező hatású a szív, a máj és a vese működésére, emellett ajánlható a székrekedés megelőzésére. A gyümölcsre érzékenyeknél nagyobb mennyiségű fogyasztása hasmenést okozhat.

Sárgadinnye: zöldségféle, de gyümölcsként fogyasztjuk; értékes karotintartalma mellett jelentős mennyiségű C-vitamin és folsav is található benne. Az apigenin nevű flavonoid gátolja az élelmiszerekben lejátszódó oxidációs folyamatokat, ezáltal rákmegelőző és gyulladáscsökkentő hatású.

Görögdinnye: szomjoltó, üdítő és tisztító hatású zöldségféle, ami nagy víztartalmának köszönhető. Energia- és gyümölcscukor-tartalma alacsony, az egészségesek és betegségben szenvedők egyaránt fogyaszthatják. A görögdinnye is tartalmazza az apigenin nevű flavonoidot, így a sárgadinnyéhez hasonlóan a görögdinnye is rákmegelőző, gyulladáscsökkentő hatással bír.
Kapcsolódó anyagok:

Egészséges gyümölcslevek - Milyen üdítőitalt vásároljunk?

A cukros üdítőitalok növelhetik a köszvény kialakulásának kockázatát

Jobban véd a gyümölcs, mint a C-vitamin tabletta

Táplálkozással a szép bőrért

A gyümölcsök jellemző tápanyagai és táplálkozás-élettani jelentőségük

Étkezési tanácsok kánikula idejére

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése